Strateška transformacija portfelja poslova/poduzeća
Mr. sc. Hrvoje Patajac, Direktor kontrolinga, Adris grupa, u kratkom intervjuu predstavio je stratešku transformaciju portfelja poslova/poduzeća, a o ovoj temi će detaljnije biti govora na: CONTROLLING DAYS 2024, Strategija i transformacija, 23.-24.05.2024.
Kako odrediti ključne elemente strateške transformacije portfelja poslova i kako ih integrirati u dugoročnu poslovnu strategiju?
S obzirom da se radi o portfelju poslova ključno je imati ulagačke kriterije izbora novog posla te pronaći optimalan trenutak izlaska iz nekog od postojećih poslova. U našem slučaju kriteriji izbora novog posla su: dugoročno rastuća potražnja, internacionalizacija poslovanja, premiumizacija ili natjecanje u najvišim segmentima ponude te mogućnost dostizanja ekonomije razmjera.
Koje su ključne prepreke koje poduzeća susreću tijekom procesa strateške transformacije portfelja i kako ih prepoznati i prevladati?
Ključno je prepoznati dugoročno održive djelatnosti u koje se ulazi kao i mogućnost ostvarenja rasta: organskog, akvizicijskog ili njihove kombinacije. Također, prilikom izlaska iz nekog posla ili ulaska u novi posao ili tržišnu nišu, ključna je kvalitetna komunikacija prema svim dionicima kako bi se razumjeli razlozi pojedinih poslovnih poteza. Dugoročno gledano, društvena odgovornost tvrtke u tom procesu često je važnija od maksimalizacije prinosa na uloženo.
Kako uspostaviti jasne ciljeve i mjernu strategiju u svrhu praćenja uspješnosti strateške transformacije portfelja poslova?
Ključno je uspostaviti metriku koja pokazuje povećava li se vrijednost pojedinačnih poslova i u konačnici vrijednost cijelog portfelja. Mjeri se TSR (eng. Total Shareholder Return), odnosno ukupan prinos za dioničare koji uključuje povećanje vrijednosti tvrtke i isplaćenu dividendu. TSR treba biti veći od zahtijevanog troška uloženog kapitala. TSR je određen rizicima kojima se ulagatelj izlaže prilikom ulaska u neki posao.
Koje tehnološke inovacije i digitalne strategije mogu podržati uspješnu stratešku transformaciju portfelja u današnjem poslovnom okruženju?
S obzirom da se radi o tradicionalnim industrijama u kojima se natječemo, važna je uloga inovacija i digitalne transformacije. Inovacije su prije svega usmjerene na nove proizvode i usluge kao i povećanje zadovoljstva potrošača i korisnika. U našem slučaju to su LAQO – prvi digitalni osigurateljni brand, nove vrste ribe (zubatac, gof, hama) i nova pakiranja u Cromarisu te novi inovativni proizvodi u turizmu (hotel Amarin u Rovinju, Grand Park Hotel Rovinj, Zonar u Zagrebu), digitalizacija komunikacije (CRM alati) i procesa poslovanja (digitalni check-in i check out) kao i inovativni modeli upravljanja prihodima u turizmu – revenue management.
Kako uključiti zaposlenike u proces strateške transformacije, osigurati njihovu podršku i motivaciju te razviti organizacijsku kulturu koja podržava promjene?
Poželjno je da zaposlenici svaku transformaciju prepoznaju i kao priliku za osobni rast i razvoj. To se potiče razvojem korporativne kulture koja zaposlenike uključuje u proces kreiranja i integriranja željene promjene. U cijelom procesu ključna je transparentna i pravovremena komunikacija ključnih poslovnih aktivnosti, planova i očekivanja. Vjerodostojnost tvrtke u ranijim transformacijskim procesima predstavlja preduvjet uspjeha u svakom sljedećem.
Više o temi strateška transformacija portfelja poslova/poduzeća na: CONTROLLING DAYS 2024, Strategija i transformacija, 23.-24.05.2024.
Novosti