25. 04. 2024.
Kako (p)ostati inovativno poduzeće?

Ivan Paić, Član Uprave, Končar Grupa, u kratkom intervjuu objasnio je kako (p)ostati inovativno poduzeće, a o ovoj temi će detaljnije biti govora na: CONTROLLING DAYS 2024, Strategija i transformacija, 23.-24.05.2024.

 

Kako se potiče inovativnost?

Današnje društvo obilježava neprestani napredak i brze promjene. Kompanije čije se aktivnosti i napredak temelje na proizvodnji, znanje i inovacije su jedna od najvećih vrijednosti i smatraju se pokretačima razvoja.

Grupa KONČAR je prepoznata kao regionalni predvodnik u tehnološkom razvoju i već dugi niz godina doprinosi razvoju gospodarstva i dobrobiti društva. Kontinuirano se razvijaju ekološki prihvatljiviji proizvodi iz područja elektroenergetike, razvoja opreme i komponenti za baterijske i hibridne vlakove te digitalnih tehnologija.

Zbog te činjenice da smo prisiljeni kontinuirano razvijati svoj proizvodni program u KONČARU su inovacije prepoznate kao osnovni pokretač rasta i razvoja. Svjesni smo da inovacije ne dolaze slučajno, nego su za to potrebna velika znanja, kreativnost i motivacija. Nastojimo prepoznati i ohrabrivati talente, ulažemo u njihovo daljnje obrazovanje i usavršavanje. Dosadašnje iskustvo nam je pokazalo da mladi stručnjaci najviše cijene mogućnost učenja i sudjelovanja u izazovnim istraživačkim ili razvojnim projektima. Značajna prednost KONČARA leži u tome da mladim stručnjacima omogućuje rad na vrlo zahtjevnim projektima na kojima se u praksi susreću s najnovijim tehnologijama i na njima rade zajedno s iskusnim stručnjacima. Tu u poseban fokus dolazi široka globalna prisutnost KONČARA, koja pruža iznimne dodatne prilike za razvoj zaposlenika i potiče njihovu inovativnost. Tako KONČAREVI stručnjaci često imaju priliku otići van zemlje, primjerice na posao izgradnje ili revitalizacije hidroelektrane, te na taj način steći praktična iskustva koja malo koji poslodavac može omogućiti.
 

Na koji način se mjeri uspješnost inovacija unutar organizacije?

Mjerenje uspješnosti inovacija od izuzetne je važnosti za svaku organizaciju jer samo za one aktivnosti koje se mjere i prate može se reći jesu li uspješne ili ne. Inovacije su dugoročan proces i imaju veliki utjecaj na poslovanje, napredak i uspjeh kompanije. Proces koji od inovacija vodi do konačnog proizvoda ili usluge je skup i dugotrajan, a uz to i nesiguran i uključuje puno unutarnjih i vanjskih faktora i njegov uspjeh je teško predvidjeti.

U KONČARU nosioc znanstveno-istraživačkog rada je KONČAR – Institut za elektrotehniku koji je više od 60 godina usmjeren na stvaranje novih i inoviranih proizvoda, opreme i usluga. Institut je dao značajan doprinos u područjima transformatora, rotacijskih strojeva, visokonaponske opreme, energetskih pretvarača i komponenti tračničkih vozila.

Uspješnost rada Instituta ogleda se u činjenici da na tržište uspješno plasira vlastita visokotehnološka rješenja zasnovana na informatičko komunikacijskim tehnologijama, poput sustava za monitoring elektroenergetske opreme, sustava upravljanja i ugradbenih računalnih sustava.

U svijetu inovacija postoje brojni modeli koji omogućuju poduzećima kontinuirani uvid u vlastite inovacijske potencijale, precizniju dijagnozu mogućih prepreka i poteškoća u realiziranju inovacijskog pristupa poslovanju te pomaže u uspješnijem dizajniranju i razvoju novih inovativnih poslovnih modela. Takvi modeli se koriste i u KONČARU.

U operativnom smislu, financijski efekti inovacija su vidljivi kao: trošak istraživanja, ulaganje u razvoj te prihod od prodaje novih proizvoda. Neki od pokazatelja kojima KONČAR prati napredak i uspješnost u području inovacija su: broj inovacijskih projekata i njihov doprinos strategiji poslovanja, analiza odstupanja planirano - ostvareno, prihod od novih proizvoda u odnosu na ukupan prihod, udio troškova istraživanja i razvoja u prihodu od prodaje te kao benchmark s industrijom i konkurentima, omjer istraživanja i razvoja te prihoda od novih proizvoda. U suštini, pokazatelji koji pokazuju povrat na uloženo (ROI, razdoblje povrata i slično), vrijede i za inovacijske projekte, no u fazi planiranja njihove je efekte teže procijeniti (i zato se u projekt ugrađuje veći rizik). U ranijim fazama inovacija, bitno je pratiti napredak i podržavati cilj projekta (ostvareni trošak u odnosu na planirani) dok potpuna transparentnost oko povrata biva tek nakon što se projekt komercijalizira.

 

Kako se upravlja rizicima u procesu inovacija?

Poduzeća moraju osigurati da se inovacijama upravlja efikasno, jer su inovacije nesigurne, nestabilne i uključuju mnogo unutrašnjih i vanjskih faktora, što znači da je njihov uspjeh teško predvidjeti. To je razlog zašto se često kompanije suočene s rizikom i neizvjesnosti vezanima za inovacije, ne odlučuju lako na inoviranje, a što u konačnici ozbiljno ugrožava šansu za njihov uspjeh prije svega na međunarodnom tržištu.

Da bi se izbjegao rizik od neuspjeha u cijelom procesu potrebno je istražiti tržište na koje se namjerava plasirati novi ili inovirani proizvod. Da li karakteristike i mogućnosti inoviranog ili novog proizvoda zadovoljavaju ciljane potrebe i prilagođeni su kupcu i krajnjem korisniku. Takva analiza je glavna poluga kojom se upravlja i smanjuje financijska i reputacijska šteta koja bi mogla nastati ako inovirani ili novi proizvod ne nađe put do tržišta.

KONČAR veliki dio svojih proizvoda, složenih objekta i usluga plasira poznatim kupcima za koje radi custom-made proizvode pa time i smanjuje rizik da proizvod neće naći svog kupca ali s druge strane takva proizvodnja je skuplja i puno je teže ostvariti apsolutnu autonomiju proizvodnih procesa kakvu, primjerice, možete ostvariti u visoko serijskoj proizvodnji.
 

Koje su posljedice internacionalizacije na strategije inovacija?

Karakteristike ekonomske okoline, kao što su globalizacija i sve veća konkurencija, prisiljavaju poduzeća na stalno preispitivanje svoje tržišne pozicije te njeno osnaživanje. Poduzeća su osjetljiva na promjene u poslovnoj okolini, a jedan od načina kojim poduzeća smanjuju svoju osjetljivost na promjene su inovacije. Cilj poduzeća koja uvode inovacije je unaprijediti performanse i na taj način biti ispred poduzeća koja nisu inovativna. Da bi odgovorili najnovijim zahtjevima tržišta, poduzeća moraju kontinuirano proizvoditi nove proizvode i poboljšavati postojeće jer je konkurencija veća i jača nego ikad. Poduzeća koja žele ostati konkurentna moraju svoje poslovanje prilagoditi okolini u kojoj posluju, a koja je često nestabilna i složena.

KONČAR u području inženjersko-tehnoloških kompetencija svojih zaposlenika te akumuliranog stručnog znanja stoji rame uz rame s domaćom i inozemnom konkurencijom. To je nesporno vidljivo u konačnim proizvodima koje isporučujemo na sva tržišta, a riječ je o izuzetno složenima tehnološki zahtjevnim proizvodima. Proizvesti vlak, tramvaj, transformator ili vanserijski generator po posebnoj narudžbi kupaca da još u tome bude cjenovno konkurentan, iznimna su postignuća.

Rezultati koje postižemo najbolji su dokaz da smo sposobni se prilagoditi i prepoznati prilike koje su pred nama. Jedan od primjera je i Zelena tranzicija u Europi koja posljednjih nekoliko godina hvata puni zamah, a što smo mi u KONČARU na vrijeme prepoznali i iskoristili. Brze prilagodbe razvojnih, proizvodnih i poslovnih procesa novoj elektroenergetskoj eri rezultirali su rekordnim iznosom novih narudžbi.

 

Kako organizacije potiču kreativnost i inovacije među zaposlenicima?

Uvijek se vraćamo na postavku da profesionalni razvoj zaposlenika i neprekidna ulaganja u ljudske potencijale predstavljaju temelje strateški postavljenog i društveno odgovornog poslovanja, koje ne mogu poljuljati ni globalni izazovi niti ekonomska neizvjesnost. Prepoznavanjem i ohrabrivanjem talenata, ulaganjem u njih i njihovo obrazovanje te usavršavanje, gradimo tim stručnjaka koji je sposoban na najbolji način odgovoriti na potrebe i zahtjeve kupaca, te izazove suvremenog tržišta. Uz to KONČAR kontinuirano surađuje sa znanstvenom i stručnom zajednicom kroz prepoznavanje, definiranje i implementaciju niza projekata u kojima svi sudjeluju kao ravnopravni partneri, te potiče suradnju znanstveno-obrazovnog i gospodarskog sektora. Posebna se pažnja daje poticanju izvrsnosti mladih tijekom obrazovanja, pa već tradicionalno dodjeljujemo nagrade za najbolje studente raznih veleučilišta i fakulteta kao i nagrade za najbolje doktorske disertacije s primjenom u industriji.

 

Više o temi kako (p)ostati inovativno poduzeće na: CONTROLLING DAYS 2024, Strategija i transformacija, 23.-24.05.2024.

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.
 
 
 Novosti - Arhiva