29. 03. 2017.
Restrukturiranje poduzeća

U proteklih nekoliko mjeseci se u domaćim medijima i stručnim ekonomskim krugovima intenzivirala priča o potrebi restrukturiranja Agrokora. S obzirom na to da je riječ o najvećoj hrvatskoj kompaniji, broj dionika (eng. stakeholders) zainteresiranih za budućnost kompanije je poveći – kreditori, vlasnik, država, dobavljači, zaposlenici, šira javnost… Sve zanima kako će izgledati plan restrukturiranja koji bi kompanija u suradnji s kreditorima i konzultantima trebala iznjedriti. Međutim, neovisno o kojoj i kako velikoj kompaniji se radi, proces restrukturiranja je vrlo zahtjevan i težak za sve involvirane. Naime, u tom procesu se sukobljavaju različiti interesi. Rezultat je u praksi takav da uvijek jedna ili nekoliko strana snosi veći dio tereta restrukturiranja – bilo vlasnici u vidu odricanja od (dijela) vlasništva, kreditori od (dijela) potraživanja i budućih prihoda, zaposlenici svojih potraživanja i plaća, država prihoda od poreza. Ali jedna je zajednička želja svih dionika – nastavak profitabilnog i uspješnog poslovanja kompanije, jer jedino tako se mogu nadoknaditi eventualni gubici proizašli iz poteškoća u kojima se kompanija našla.

Ključno pitanje koje se postavlja kada poduzeće dođe u teškoće je – zašto se poduzeće našlo u problemima?
Nedostatak novca je najčešći odgovor – i pogrešan.

Nedostatak novca za podmirenje obveza je samo simptom. Stvarni razlozi najčešće nisu lako vidljivi i uzroci sežu u prošlost poslovanja kada su možda donesene loše strateške odluke, deregulirano je tržište, cijelu industriju su zahvatili problemi, poduzeće se prezadužilo itd.

Generalno se razlozi zbog kojih poduzeća dođu u poteškoće mogu podijeliti na dvije grupe:
a)    razlozi specifični za industriju
b)    razlozi specifični za poduzeće.

Kompaniju u problemima je lako prepoznati – slabi financijski pokazatelji, blokade poslovnih računa, kašnjenje isplate plaća zaposlenicima, kašnjenje plaćanja dobavljačima, nedostatak robe na policama. No, kako prepoznati da nekoj kompaniji predstoje poteškoće? Kako predvidjeti da će se kompanija u kratkom ili srednjem roku naći u problemima i suočiti s prethodno navedenim posljedicama? Kreditori i investitori koriste sustav znakova ranog upozorenja (eng. "EWS – Early Warning Signs).

Prema Moody's Analytics-u, postoji sedam kategorija EWS-ova:
1)    Operativno poslovanje
2)    Odnos s klijentom
3)    Financijska izvješća
4)    Menadžment
5)    Likvidnost
6)    Računovodstveno izvještavanje i politike
7)    Financijska tržišta.

Svako poduzeće prođe kroz određene faze u poslovanju prije nego što dođe do bankrota. Prema Moody's Analyticsu, postoje tri faze financijskih teškoća (eng. financial distress). Za svaku fazu su karakteristični određeni potezi menadžmenta te specifični simptomi koji upućuju na poteškoće u poslovanju. Prepoznavanje faze u kojoj se poduzeće nalazi je krucijalno za djelovanje kreditora i mogućnost restrukturiranja poslovanja prije nego bude prekasno i preskupo.

Slika 1. – Tri kritične faze pogoršanja poslovanja
 
Izvor: Moody's Analytics (2017), Deteriorating Credit, Problem Loans seminar

Uspješne kompanije se restrukturiraju u dobrim vremenima. Tada je puno lakše refinancirati kredite, otpustiti višak zaposlenih, uvesti nove procese i tehnologije te promijeniti strategiju. Dokle god se kreditne obveze, porezi i plaće uredno podmiruju, poduzeće nije u fokusu javnosti. Međutim, kada se zakasni s restrukturiranjem, situacija postaje sve teža. Kompanije koje se odluče na restrukturiranje prvo trebaju razviti koncept restrukturiranja. Isti najčešće uključuje tri aspekta – strateški, operativni i financijski. Strateški aspekt se fokusira na strateško pozicioniranje, poslovne procese te usklađenost organizacijske strukture sa strategijom i ciljevima. Operativni aspekt podrazumijeva aktivnosti usmjerene na poboljšanje profitabilnosti i likvidnosti. Financijski aspekt se bazira na strukturnom racionaliziranju te potezima koji imaju za cilj poboljšanje likvidnosti i kapitaliziranosti. O specifičnostima poduzeća te aktualnom strateškom, operativnom i financijskom stanju poduzeća će ovisiti koji će se instrumenti i alati restrukturiranja primijeniti.

Slika 2. – Roland Bergerova piramida restrukturiranja
 
Izvor: Roland Berger Strategy Consultants (2015), Financial Restructuring Study 2015

Posljednji korak prije implementacije odabranog koncepta je izrada sveobuhvatnog plana restrukturiranja. Isti treba biti integralni dokument inkorporiran u poslovnu kulturu i poslovne procese poduzeća te jasno komuniciran svim zaposlenicima.

Ako ste zainteresirani kako napraviti plan restrukturiranja, koje su glavne sastavnice plana restrukturiranja te koji alati stoje na raspolaganju za provedbu strateškog, operativnog i financijskog restrukturiranja, prijavite se na edukaciju "Restrukturiranje poduzeća" koja će se održati  03.11.2020. u Zagrebu.

Više informacija i prijavnicu možete pronaći na : https://www.poslovnaucinkovitost.hr/aktualne-edukacije/cijena/restrukturiranje-poduzeca2

Mario Kurtović, dipl. oec...

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.