Rješavanje poslovnih problema pomoću mentalne mape
Problemi i prepreke neprestano se pojavljuju i zahtijevaju brzo pronalaženje najboljih rješenja. Brzina i učinkovitost rješavanja problema, plasiranje novih proizvoda i usluga imperativ su u poslovnome svijetu, no više puta složenost i opsežnost problema ne omogućuju brzo razumijevanje i prepoznavanje ključnih činjenica, kao ni donošenje konačnih ispravnih odluka. Uzrok tomu je radna sredina koja preporučuje i potiče ukalupljeno razmišljanje, linearno, crno-bijelo zapisivanje i tablične prikaze. Kako da se u takvom radnom okruženju osmišljavaju i stvaraju noviteti i inovacije?
Poslodavci sve više prepoznaju potrebu za stvaranjem poticajnog, ugodnog i kreativnog okruženja u kojemu će zaposlenici svojim znanjem, idejama i iskustvom – bez straha od neželjenih posljedica – pridonositi cjelokupnome rastu i razvoju poduzeća. Poduzeća koja svoj rad temelje isključivo na znanju zaposlenika, koja zahtijevaju sustavno povezivanje činjenica i obradu informacija, upravo pomoću mentalnih mapa mogu ostvariti sve zadane planove i ciljeve.
Upotreba mentalne mape – pri bilježenje vlastitih ideja ili ideja kolega – u poslovanju potiče kreativnost, stvaralaštvo, inovativnost te slobodu izražavanja mišljenja. Mape mogu poslužiti i kao koristan alat za prenošenje i širenje znanja unutar same radne sredine. Znanja se mogu odnositi na savršeno planiranje i izradu prezentacija, jasnije postavljanje ciljeva, uspješno vođenje sastanaka i timova te na rješavanje nesuglasica između zaposlenika. Uz navedeno, pomoću mentalnih mapa moguće je:
• sustavno i s razumijevanjem pohraniti informacije u dugotrajno pamćenje, a ne „štrebati“ podatke,
• organizirati podatke o klijentima,
• pronaći inspirativna i učinkovita rješenja svakome poslovnom problemu,
• pripremiti sastanke i organizirati poslovne aktivnosti,
• održati sažete, jasne i zanimljive prezentacije,
• osmisliti poslovni plan,
• optimizirati i unaprijediti poslovanje,
• organizirati domjenke, proslave, konferencije i poslovna druženja te
• urediti poslovni prostor.
Primjerice, mnogi poslodavci shvaćaju da se najbolja rješenja ne mogu pronaći u stresnoj, frustriranoj i izmorenoj radnoj okolini. Zato od zaposlenika traže da posegnu za izradom mentalnih mapa, te motivirani, opušteni i fokusirani na traženi zadatak osmisle i izlože rješenja.
Za izradu mentalne mape potrebno je podsjetiti da ona posjeduje četiri osnovne karakteristike:
• predmet pažnje predočen je centralnom slikom na sredini papira,
• glavne teme predmeta granaju se iz centralne slike,
• grane formiraju povezanu hijerarhijsku strukturu te
• grane i podgrane sadrže ključne riječi ili sliku.
U dinamičnom konkurentskom okruženju rješavanje poslovnih problema pomoću mentalnih mapa ostvaruje se tako da se okupi tim – zaposlenici (iz istog ili različitih sektora) koji iznose ideje od kojih se potom najbolje detaljnije razrađuju. Na taj način se, prije svega, ostvaruje uspješna komunikacija, kolegijalnost i razumijevanje među zaposlenicima, ali i s poslodavcem/ima. Na poslovnim sastancima mape prikazuju dnevni red sastanka i glavne teme o kojima se raspravlja. Takva vizualizacija olakšava praćenje sastanka i daje uvid u točan redoslijed planiranog.
Izvori:
1. Buzan, T. (2006): Mentalne mape u poslu: Kako biti najbolji u svom poslu? Zagreb: Veble commerce
2. Using Mind Maps for Business Planning: http://bit.ly/1xL8yhi
3. How to Use Mind Maps for Problem Solving: http://bit.ly/13E1ztj
Kolumne