Kontekst poslovanja i upravljanje projektima
Pri izradi dugoročnih planova nužno je prepoznati unutarnje i vanjske čimbenike koji utječu na poslovanje. Nakon prepoznavanja čimbenika, u idućem koraku poduzeće valja odrediti politiku poslovanja prema čimbeniku, iz čega slijedi poduzimanje postupaka, odnosno provedba poslovne politike, sukladno svojoj poslovnoj strategiji. Važnost okruženja za svaku tvrtku stalno raste pa tako i nedavno izdanje norme Upravljanje informacijskom sigurnošću ISO 27001 iz 2013. godine koje naglašava nužnost prepoznavanja cjelokupnog konteksta poslovanja. Prepoznavanje svih čimbenika je osnova sustavne procjene rizika te postupanja prema njima, te potom za provedbu operativnog poslovanja. Prepoznavanje svih segmenata okruženja postaje preduvjet dugoročnog poslovanja tvrtke.
Projektno poslovanje, sustavno uvođenje novih funkcionalnosti u poslovanje, zahtijeva kompetencije u obavljanju operacija važnih za poslovanje tvrtke kao i znanje projektne metodolologije. No u svijetu dramatičnih promjena to više nije dovoljno. Rapidna promjena tehnologija, kombinirana sa zahtjevima kupaca da proizvodi budu ne samo korisni, već i zabavni (koliko puta smo već u raznim promotivnim sloganima pročitali riječ zabava?) dovodi do povećanje kompleksnosti projekata u svim njegovim aspektima. Pritom je zabava uvijek povezana s visokom razinom uključenosti ICT tehnologija u projekt.
Dionici su važan segment konteksta poslovanja. Najvažniji su zahtjevi kupaca koji traže proizvode visoke kvalitete, povoljne cijene i uz zagarantiranu postprodajnu podršku. Radnici žele sigurnost posla, plaće i uvjete potrebne za razvoj znanja i sposobnosti. Dobavljači se nadaju dugoročnoj suradnji, temeljenoj na dobrim uzajamnim odnosima. Sve to, naravno, mora biti praćeno poslovanjem s dobiti kako bi i vlasnici imali interesa daljnjeg razvijanja poslovanja poduzeća.
Interno poslovanje čine usvojene tehnologije proizvodnje i rada, njeni temeljni i logistički poslovni procesi, uvažavajući način na koji su organizirani. Kako bi poslovni procesi kvalitetno funkcionirali, nužna je pravovremena distribucija potrebnih informacija unutarnjim dionicima, brzi odgovori na pitanja kupaca (društvene mreže) te ograničenje tijeka osjetljivih informacija čije bi otkrivanje moglo nanijeti štetu poslovanju. Praćenje tijeka informacija, njihovo formalno i neformalno kolanje po poduzeću, pokazuju socijalnu mrežu nekog poduzeća, time i moć pojedinaca i grupa unutar tvrtke. Dobri odnosi prema državnoj upravi, bilo lokalne ili državne razine, su važni zbog pozicija koje organi vlasti imaju. Stabilnost središnje, zakonodavne vlasti, za tvrtku je iznimno važna, poglavito u situaciji česte izmjene zakonskih propisa.
Ograničenost resursa stvara sve rastući pritisak na nužnosti postizanja i održavanja ravnoteže prirodnih resursa, zdravlja i očuvanja cjelokupne ljudske prirode te standarda življenja. Društvo i javnost od tvrtke očekuje uvažavanje principa održivog razvoja.
Utjecaj nabrojanih čimbenika na perspektivu razlikuju se od poduzeća do poduzeća, ovisno o segmentima konteksta poslovanja. Redovita provedba analiza, redefiniranje strategije, prilagodba poslovnih procesa, implementacija tehnologije i nadograđivanje svojeg znanja jesu nužnosti dobre poslovne prakse. Da ste Vi menadžer koji biste pristup odabrali? Pristup koji izazove rješava na intuitivan način ili provedbu ciljanih projektnih rješenja koja proizlaze iz strategije?
mr. sc. Tonći Jelić
Više o ovome možete saznati na edukaciji Projektni kontroling koja će se održati 27.11.2020. godine u Martićevoj 73/1. kat, a detaljan sadržaj i prijavnicu pronađite na: https://www.poslovnaucinkovitost.hr/aktualne-edukacije/cijena/projektni-kontroling2
Kolumne