19. 09. 2010.

U suvremenom poslovanju vremenski je pritisak kojem su poduzetnici izloženi izuzetno velik. Uslijed razvoja tehnologije i stalne konkurentske utakmice, vremenski se rokovi u svim segmentima poslovanja  drastično skraćuju. Događa se da su uslijed toga poduzetnici fokusirani na kratkoročne poslovne aktivnosti kako bi odgovorili na trenutne poslovne izazove, te na kratkoročne učinke svoga poslovanja.

Međutim, takav pristup poslovanju može uzrokovati, a nerijetko nažalost i uzrokuje, poslovne poteškoće na duži rok. Upravo zato, mudri poduzetnici, bez obzira na vremenski pritisak odvajaju dio vremena za dugoročno, strateško, planiranje. I dok možda i znate za neke poduzetnike koji su ostvarili dobar poslovni rezultati (iako je pravo pitanje jesu li ostvarili najbolji mogući rezultat) "na sreću" – bez planiranja, teško da ćete pronaći one koji su taj rezultat uspjeli održati na duži rok, a da se nisu bavili strategijom.

Riječ strategija potječe iz starogrčke vojne terminologije, a u poslovnom kontekstu podrazumijeva osiguravanje, pripremu i uporabu poslovnih resursa potrebnih za ostvarivanje dugoročnih poslovnih ciljeva poduzeća. Strateški plan pri tome predstavlja skup aktivnosti, poslovnih metoda i poteza usmjerenih ostvarenju tih ciljeva, te definira način i dinamiku njihovog ostvarivanja.

Pri izradi strateškog plana potrebno je sagledati opće poslovno okruženje u kojem se poduzetnički pothvat odvija, zatim industriju u kojoj se poduzetnik natječe, te analizirajući vlastite resurse utvrditi koje su kompetitivne prednosti na kojima se može graditi bolja konkurentska pozicija u odnosu na ostale tržišne natjecatelje. Prepoznavanje vlastitih kompetitivnih prednosti i njihovo uspješno korištenje jedan su od bitnih preduvjeta održivog poslovnog uspjeha poduzetnika.

No, da bi se ostvario održivi poslovni uspjeh, ne smije se niti smetnuti s uma dinamika promjena u poslovnom okruženju. Uslijed toga se poslovna strategija, a samim tim i strateški plan, povremeno moraju provjeravati, te po potrebi usklađivati s novonastalom situacijom, a u slučaju velikih odstupanja i u cijelosti redefinirati.
 

Nenad Buljan, MBA

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.