04. 10. 2010.

Uloga kontrolinga u praksi hrvatskih hotelskih i turističkih tvrtki stalno jača od 1996. godine. Od tada se u hrvatskim hotelsko turističkim tvrtkama počinje uvoditi kontroling kao nova praksa boljeg profesionalnog menadžerskog upravljanja poslovnim rezultatom. Uvođenje kontrolinga povezano je izravno s osnivanjem prve hrvatske međunarodne menadžerske tvrtke Croatia Hotels & Resorts pri Zagrebačkoj banci, koja je osnovana za potrebe upravljanja turističkom imovinom banke u tvrtkama Istraturist Umag, Jadranturist Rovinj i dr.

Najvažnija uloga kontrolinga u suvremenoj praksi je cjelovito menadžersko upravljanje poslovnim rezultatima prema istim Jedinstvenim standardima računa svjetske industrije smještaja / Uniform System of Accounts for the Lodging Industry – USALI. Upravo zbog potrebe za cjelovitim i jedinstvenim sustavom upravljanja u praksi, nezaobilazan je cilj samo praktično propisivanje istih standarda koji obuhvaćaju cjelovit modela upravljanja poslovnim rezultatima u hotelsko turističkim tvrtkama.

Cjelovit model upravljanja poslovnim rezultatima tvrtke mora obuhvatiti sve upravljačke funkcije na način da se ostvari jedinstvo planiranja, organiziranja, kadrovskog upravljanja, vođenja poslovanja sa kontrolingom, kao zajedničkom kontrolom upravljanja i poboljšanja rezultata. Ovu funkciju upravljanja moguće je obraditi na način da se propišu isti standardi pravila i postupci (SPP) za upravljanje poslovnim rezultatima u obliku priručnika – SPP kontroling hotelske tvrtke.

Priručnik SPP kontrolinga obuhvaća standarde jedinstvenog svjetskog sustava organiziranja i planiranja poslovnog rezultata prema USALI. Organiziranje i planiranje, mjerenje i ocjenjivanje radi poboljšavanja rezultata u tvrtki temelji se na istom menadžerskom izvještajnom sustavu (MIS) tvrtke.

MIS tvrtke se operativno povezuje sa informatičkim sustavom u tvrtki (PMS) i dalje sa sustavom brandinga, kada se radi o upravljanju ugostiteljsko turističkim proizvodom s brandom (vlasti, tuđi ili kombinirani standardi branda).

Odjel kontrolinga je važan dio uprave hotelsko turističke tvrtke koji mora integrirati operativno upravljanje: financija, računovodstva, kontrole troškova, nabave, zaprimanja i skladištenja te informatičke sustave u  cjelovito upravljanje poslovnim rezultatom tvrtke, na način da on bude što bliži postavljenim ciljevima u poslovnom planu tvrtke.

Planiranje i izvještavanje o ostvarenom poslovnom rezultatu mora se iskazati po svakom segmentu internog USALI računa dobiti i gubitka u proizvodnji usluga smještaja, hrane, pića, sporta i rekreacije, trgovine, turističke agencije i dr. kao i za troškovne račune podrške u upravi, kadrovima, kontrolingu, marketingu i prodaji, održavanju i energiji i dr.

Kontroling u hotelijerstvu i turizmu mora osiguravati što cjelovitije i što konkurentnije upravljanje radi sustavnog mjerenja i ocjenjivanja poboljšanja te usmjeravanja poslovnog rezultata svakog turističkog proizvoda tvrtke prema planiranom okviru.

Mjerenje učinkovitosti presudno je za svako menadžersko natjecanje i pobjeđivanje boljih i najboljih tvrtki na međunarodnom turističkom tržištu.  Izrada standarda cjelovitog modela upravljanja poslovnim rezultatom i njegova implementacija u praksi prvi je veliki korak za svaki menadžment hotelsko turističke tvrtke.

dr. sc. Nikola Karamarko, dipl. oec. hotel.

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.