Izrada i korištenje menadžerskih izvještaja u praksi
Kontroler izrađuje menadžerske izvještaje
Najčešće je u poduzeću kontroler osoba koja sastavlja menadžerske izvještaje. Da bi kontroler izradio dobar izvještaj, potrebno je i da sam bude dobar. Često se dobrim kontrolerom opisuje osoba koja osim stručnih znanja i vještina korisnih za upravljanje poslovanjem poduzeća, posjeduje i socijalne kompetencije te osobni integritet. Nadalje, to je redovito osoba koja je spremna intenzivno raditi i učiti, a s krajnjim ciljem da pomogne poduzeću tj. menadžmentu ostvariti bolje rezultate poslovanja.
Kakve uistinu veze ima kvaliteta (kompetencije) kontrolera i korištenje menadžerskih izvještaja od strane menadžera? Može se reći da kako se prihvaća ili ne prihvaća kontroler u poduzeću, obično je slična situacija i s njegovim izvještajima. Kao lakmus test činjenice (ne)prihvaćanja kontrolera odnosno njegovog rada, koji je u praksi u velikoj mjeri povezan s izvještavanjem, redovito je razvidan u postojanju međusobne komunikacije/povratnih informacija oko izrađenih izvještaja, korištenja izvještaja kod donošenja poslovnih odluka te sudjelovanja samog kontrolera u procesu poslovnog odlučivanja.
Početna dijagnoza (ne)korištenja menadžerskih izvještaja
Polazna, početna dijagnoza može se odrediti na sljedeći način: uzrok nedovoljnog korištenja menadžerskih izvještaja može biti u kvaliteti izvještaja odnosno kontrolera, ali isto tako i samoj poslovnoj konstituciji poduzeća koja je određena postojećom strategijom poduzeća, poslovnim procesima, informatičkom podrškom poslovanju, raspoloživim znanjem o kontrolingu i sl. Naravno to može biti samo jedna strana medalje o korištenju menadžerskih izvještaja u poslovanju, a druga strana medalje može biti razina kompetencija samih menadžera za koje su namijenjeni izvještaji.
Dakle, problematika (ne)korištenja menadžerskih izvještaja nipošto nije jednodimenzionalna i vrlo često u poslovnoj praksi „medalja nije potpuno sjajna s nijedne strane“ te je poteškoće redovito potrebno rješavati „na obje strane medalje“. Doprinos kontrolinga u tom procesu u znatnoj je mjeri određen njegovim organizacijskim položajem, odnosno utjecajem, ali i samim kompetencijama i iskustvom kontrolera.
Više nije uvijek bolje
Kod sastavljanja, a potom i dostavljanja menadžerskih izvještaja, vrijedi neprikosnoveno izbjegavanje principa „više je bolje“. Menadžeri vrlo često kronično pate od nedostatka vremena za iščitavanjem opsežnih poslovnih izvještaja pa je preporučljivo na jednostavan i sažet način prikazati najvažnije informacije o poslovanju poduzeća. Za kontrolera je svakako zahtijevnije i odgovornije izraditi takav menadžerski izvještaj jer osim što za takav izvještaj treba utrošiti znatno više resursa, ukoliko se istovremeno želi izraditi i kvalitetan izvještaj, na taj način se također izlaže riziku da neke važne informacije o poslovanju izostavi. U konačnici korisnost menadžerskih izvještaja prvenstveno je određena mogućnošću korištenja njihovog sadržaja u donošenju poslovnih odluka, a tome u velikoj mjeri doprinosi preglednost i istaknutost važnih informacije te ponuđeni prijedlozi kontrolera za unapređenje poslovanja.
Davanje prijedloga za rješavanje poteškoća u poslovanju jedna je od najvažnijih, a istovremeno i najzahtjevnijih zadaća kontrolera – ali upravo time je određena njegova vrijednost za poslovanje poduzeća te se po tome ocjenjuje vrijednost kontrolera u poduzeću – predstavlja li trošak ili dobru investiciju za poduzeće.
dr. sc. Mladen Meter
Kolumne