22. 05. 2012.

Velika većina ljudi koji su koristili klasične foto aparate čula je za EastmanKodakCompany (ili skraćeno Kodak), jer su njihovi fotografski filmovi jedno vrijeme bili apsolutni tržišni lider (držali su i do 90% tržišta SAD). Kodak ne samo da je bio financijski moćan, nego je bio i inovativan, pa su tako još sredinom 70-ih godina 20. stoljeća razvili digitalnu kameru. Imali su dakle važne poluge za poslovni uspjeh (financijsku snagu i inovativne proizvode), no nisu se pravodobno i na pravi način prilagodili tržištu, što je u siječnju 2012. godine rezultiralo pokretanjem stečaja u kompaniji. Vjerojatno nisu previše razmišljali o tvrdnji Charlesa Darwina, oca teorije evolucije, da „Ne preživljavaju niti oni najjači, niti oni najinteligentniji, nego oni koji se najbolje prilagođavaju promjenama“.

Kodak je naravno samo jedan od primjera, kakvih je čitav niz na svjetskom, ali i na domaćem tržištu. Kompanije koje se „uspavaju na lovorikama poslovnog uspjeha“i predugo se drže istog, uhodanog načina poslovanja, riskiraju da ih konkurenti preteknu, pa u najgorim slučajevima i eliminiraju iz tržišnog natjecanja. Naime, nove tehnologije se pojavljuju u sve kraćim vremenskim razmacima, natjecanje za osvajanje novih tržišta rezultira u sve široj ponudi proizvoda i usluga, a očekivanja kupaca, odnosno korisnika neprekidno rastu. Uslijed toga, gotovo da je nemoguće općenito pronaći uspješnu kompaniju koja danas funkcionira na isti način i na istim osnovama kao prije deset godina, a u nekim industrijama taj je rok i znatno kraći.

Poduzetnici koji razmišljaju dugoročno, pripravni su u svom poslovanju provoditi promjene zahtijevane tržišnim kretanjima, kako bi ostali konkurentni. No, valja imati na umu da proces promjene može biti vrlo zahtjevan i da često uključuje promjene na svim razinama poslovanja, te ga je potrebno provoditi sustavno i planski da bi se ostvarili željeni rezultati. Upravo zbog toga, potrebu za promjenama treba pravodobno uočiti, zatim detaljno planirati aktivnosti u procesu promjene, te kvalitetno upravljati tim procesom tijekom njegove realizacije.

Shvaćanje važnosti promjene kao pokretača poslovnog razvoja i napredovanja, te značaja procesa planiranja i provođenja promjena, te osiguranja održivosti promjene nužno je za ostvarivanje konkurentnosti poslovanja. Suočavanje s imperativom promjena u suvremenom poslovanju jedan je od presudnih čimbenika za postizanje održivog poslovnog uspjeha.
 

Nenad Buljan, MBA

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.