15. 05. 2012.

“Uspješna poduzeća su inovativna”, mantra je koja se danas često čuje. Što je to inovacija ili inovativan pristup? Inovacija znači raditi obične stvari na neobičan način. Kada razmišljamo o inovaciji, obično mislimo na tehnološke inovacije. Međutim, pravu revoluciju u tradicionalnim industrijama napravile su brojne tvrtke kao primjerice Ryanair, Zara, Cirque du Soleil, …

mm

U čemu je tajna? U načinu kreiranja proizvoda ili usluge, ulasku u marketinški prostor u kojemu nema konkurencije ili ona nije relevantna. Tajna je u nizu poslovnih procesa koje nije moguće lako kopirati. Upravo nemogućnost lakog kopiranja poslovanja omogućava stvaranje konkurentske prednosti nad drugim tvrtkama i vitalnost poduzeća. Možda je za potpunu vizualizaciju pojma «vitalnost poduzeća» najbolje citirati čuveni švedski dvojac Kjell A. Nordstrom i Jonas Ridderstrale, koji kažu “da je potrebno ostvariti vremenski ili prostorni monopol“. To znači da u marketinškom prostoru poduzeća, barem na određeno vrijeme, ne postoji konkurencija. Vremenski monopol znači da poduzeće posjeduje proizvod ili uslugu koja je po nečemu jedinstvena te je konkurenciji potrebno određeno vrijeme da ga kopira. Prostorni monopol je dominacija poduzeća na određenom tržištu putem superiornih proizvoda ili usluga bolje rečeno brandova. Zašto je nužno stvoriti superiorne brandove?

Zato što je današnje poslovno okruženje obilježeno masovnom proizvodnjom roba i usluga, ponajprije zbog snažnog tehnološkog napretka. To je stvorilo situaciju u kojoj ponuda značajno nadmašuje potražnju. Druga značajka je globalizacija ponude i potražnje, što znači da je konkurencija sveprisutna. Ono što predstavlja možda najveći izazov jest činjenica da proizvodi i usluge sve više nalikuju jedan drugome (eng. commoditization), što znači da je sve teže međusobno razlikovanje brandova. Što brandovi postaju sličniji, cijena igra veću ulogu te se poduzeća nalaze u izazovu ulaska u cjenovni rat. Takva situacija dovodi do neodrživog poslovnog rezultata i pada vrijednosti tvrtke.

Inovativni poslovni modeli upravo su „recept“ koji omogućavaju poduzećima održavanje konkurentske prednosti i toliko potreban profitabilan rast. Inovativne modele moguće je pronaći u brojnim industrijama, a uspješni primjeri mogu potaknuti promjenu načina razmišljanja i primjenu inovacija u vlastitoj tvrtki.
 

mr. sc. Hrvoje Patajac

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.