15. 06. 2015.
Znate li procijeniti bonitet Vaših poslovnih partnera?

Najbogatiji ljudi kažu da se do uspjeha dolazi putevima kojima se rjeđe putuje. Isto tako, oni koji rade drugačije od onoga što poduzima većina, obično ostvaruju iznadprosječne koristi. Koliko puta ste od poslovnog partnera čuli da je tražio ili izrađivao procjenu boniteta vašeg poduzeća? Najčešće to rade samo banke.

U veljači 2013. godine smo mogli čitati „Agencija za dodjelu kreditnog rejtinga Moody's upozorila je ulagače na financijskim tržištima da posuđivanje novca Hrvatskoj predstavlja značajan rizik, a ne kao donedavno umjereni te je srušila rejting na razinu „Junk“ odn. špekulativnu razinu“. Kakav je to rejting i kako je izračunat?

Kreditne rejting agencije su poduzeća koje u gospodarskim i financijskim sustavima aktivno djeluju već 150 godina djeluju. Uslijed dinamičkih, globalno povezanih i sve složenijih financijskih sustava, značenje i obuhvat aktivnosti kreditnih rejting agencija mijenja se i prilagođava. Slijedom istog današnje agencije postale su važan sudionik kako gospodarskog tako i financijskog sustava. Značaj kreditnih rejting agencija naročito je istaknut u sustavima s razvijenim tržišnim mehanizmima financiranja, pri čemu agencije kreiraju i prodaju objektivne i neovisne ocjene boniteta kompanije, instrumenta zaduživanja ili države.

Najveće agencije za kreditni rejting (koji imaju tendenciju da djeluju diljem svijeta) su Moody's, Standard & Poor i Fitch Ratings.  Koncept ocjenjivanja i dodjeljivanja rejtinga triju najvećih su slični i prikazani u sljedećoj tablici:


Izvor: Wikipedia

Iako dodijeljen rejting Hrvatske nije popularan, rejting države ne smijemo poistovjetiti sa rejtingom poduzeća. Međutim, kao što ulagači u državu mogu biti upozoreni na rizike, na isti se način mogu upozoriti ulagači u poduzeća. Naime, razvojem tržišta (osobito ulaskom Hrvatske u EU), a time  i porastom tržišne kompleksnosti, posebno u današnje doba nestabilne ekonomije i neizvjesnosti, informacija o bonitetu poslovnih partnera postaje nužna pretpostavka donošenju kvalitetnih odluka.

Kako možemo uštediti troškove? Kako možemo izbjeći ili višestruko smanjiti rizik donošenja poslovnih odluka? Kako ćemo procijeniti postojeće i nove poslovne partnere i time smanjiti rizik naplate potraživanja? Koji način plaćanja odabrati? Ostvarujemo li dovoljnu profitnu stopu u odnosu na obujam prodaje? Kako steći bolju konkurentsku poziciju? Ovo su samo neka od pitanja na koja odgovor nalazimo u ocjeni boniteta poduzeća.

Metoda ocjene boniteta ima nekoliko. Postoje različiti pristupi ocjeni boniteta poduzeća, ovisno od toga da li se ta ocjena odnosi samo na analizu pokazatelja koji potvrđuju da je poduzeće siguran dužnik, ili na indikatore koji potvrđuju konkurentan položaj poduzeća na tržištu i ukazuju na mogućnost poslovnog razvoja. S obzirom na navedeno, izuzetno je važno razlučiti koje su to informacije koje su menadžmentu u danom trenutku bitne.

U svakom slučaju, preporuka je da se prije sklapanja poslova i donošenja poslovnih odluka, a po potrebi i povremeno tijekom poslovanja, ispita bonitet partnera. Također, informacija o bonitetu vlastitog poduzeća na neki način može biti životopis vašeg poduzeća kojim aplicirate na razne poslove i partnerstva i stvarate konkurentsku prednost.

Ukoliko želite saznati više o ovome pozivamo Vas da se prijavite na radionicu "Ocjena boniteta" koja će se održati 12.05.2020., na adresi Martićeva 73/1, u Zagrebu.

Prijavnicu možete pronaći na : https://www.poslovnaucinkovitost.hr/aktualne-edukacije/cijena/ocjena-boniteta1

Željka Šeler, dipl. oec.

 

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.