21. 05. 2013.
Kako kontroler može doprinijeti boljem odlučivanju?

Prva asocijacija na pojam kontroling često je kontrola. Takvo shvaćanje je pogrešno i uvelike otežava rad kontrolera jer se menadžeri počnu „braniti“ od kontrolera umjesto da surađuju.

U tom kontekstu možemo reći da je kontroling jako sličan kontroli leta gdje avion predstavlja poduzeće, pilot je menadžer, a kontroler se brine da avion sigurno sleti u zonu profita. Ovdje je važno primijetiti da menadžer upravlja, a kontroler mu „jasno i glasno“ asistira, navodi ga, ukazuje mu na potencijalne opasnosti i sugerira korekcije. Sigurno slijetanje u zonu profita je zajednički cilj. Kontroler je, dakle, više partner u poslovanju, a manje netko tko kontrolira menadžere.

Smatra se da je netko menadžer ako upravlja određenim aktivnostima ili određenim brojem ljudi. Međutim, ono što uistinu karakterizira svakog menadžera je donošenje poslovnih odluka. Menadžeri svakodnevno donose poslovne odluke, pri čemu su neke od tih odluka rutinske i ponavljajuće prirode pa ih lako donose na temelju iskustva, dok s druge strane, složene poslovne odluke zahtijevaju racionalno prosuđivanje na temelju više kriterija. Kako ulog raste, proces donošenja odluka postaje sve napetiji.

Kako kontroler, kao partner u poslovanju, može pomoći menadžeru u donošenju složenih poslovnih odluka?

Kontroler treba dati menadžeru sve relevantne informacije potrebne za donošenje odluka. To je točno, ali nikako nije dovoljno. Vrhunski kontroler treba biti moderator u procesu donošenja odluka, od hrpe podataka treba napraviti informacije, a informacije treba prezentirati na jednostavan i razumljiv način. Na taj način pomaže menadžeru u kvalitetnom prosuđivanju između pojedinih alternativa.

Kod složenih poslovnih odluka nemoguće je racionalno sagledati baš sve parametre, što zbog ograničenja ljudskog mozga, što zbog promjenjive okoline. Zbog toga je teško biti 100% siguran da smo donijeli ispravnu odluku. Uglavnom riječ je o zadovoljavajućoj odluci u odnosu na promatrane parametre. Složene poslovne odluke u pravilu imaju dalekosežne posljedice pa menadžeri trebaju pomoć kako bi povećali vjerojatnost donošenja ispravne odluke.

AHP (Analytic Hierarchy Process) je relativno jednostavna, ali vrlo moćna metoda za višekriterijsko odlučivanje. Njena jednostavnost omogućuje brzu primjenu, a njene kvalitetne postavke jamče vrhunske rezultate. Metodu je osmislio Thomas L. Saaty 1970-ih godina prilagodivši je uobičajenom načinu rada ljudskog mozga. Njena suština je u tome da se složene poslovne odluke hijerarhijski razbiju na sastavne dijelove te da se o svakom dijelu prosuđuje zasebno, kombinirajući pritom kvantitativne i kvalitativne pokazatelje, pojedinačno ili grupno odlučivanje. Na taj način se postiže fokusiranost tijekom cjelokupnog procesa odlučivanja kao i visok stupanj racionalnog prosuđivanja. Uz primjenu alata Expert Choice mogu se vrlo lijepo grafički prikazati elementi poslovne odluke i raditi „što ako“ analize.

Suradnja kontrolera i menadžera je ključna u donošenju složenih poslovnih odluka. Primjenom AHP metode i alata Expert Choice, oni osiguravaju transparentnost poslovne odluke i poboljšavaju kvalitetu odlučivanja.

mr. sc. Dalibor Brnos, MBA


 

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.