15. 01. 2014.
PowerPivot – BI dodatak za Excel

Svjedoci smo stalnih obećanja korisnicima BI sustava da će s (potencijalnim) novim sustavom biti u mogućnosti potpuno samostalno, bez pomoći IT-a i dobavljača BI alata, kreirati vlastite BI izvještaje i analize i to u trenutku kada im te analize zapravo i trebaju. Uz sva ta obećanja, svjedoci smo da od trenutka kada menadžeru treba izvještaj pa do trenutka kada ga dobiva, prođe toliko vremena da taj izvještaj zapravo vrlo često više nije potreban. Često iza izrade takvih ad-hoc izvještaja i analiza stoji cjelodnevni „ručni rad“ u Excel-u osoba iz kontrolinga koje su taj izvještaj radile.

Znajući da je Excel glavni analitički alat u većini poduzeća, Microsoft, ali i drugi proizvođači, već duže vrijeme pokušavaju napraviti određene dodatke koji bi omogućili dohvat podataka i ad-hoc analizu podataka. Pritom je dakako postavljen zahtjev da se zadrži, za Excel svojstvena, lagana manipulacija podacima koja je uobičajena u tabličnim kalkulatorima. Posljednji pokušaj „PowerPivot“ napravljen je kao dodatak za Office 2010, a integrira se u Office 2013 kao dio uobičajene Excel instalacije. Iako je PowerPivot ocijenjen kao moćna tehnologija, u profesionalnim BI krugovima  ovaj je dodatak dočekan uglavnom bez velikih reakcija. Prava primjena navedene tehnologije tek se treba pokazati. Određeni stručnjaci iz BI područja pokazuju ipak donekle rezervirano stajalište, koje uglavnom proizlazi iz strepnje da se krajnjem korisniku ne treba dozvoliti takav način rada u BI alatu. Smatraju da se tu gubi jako puno od onoga što profesionalni pristup BI projektima zapravo pruža, poput upravljanja sigurnosti, upravljanja promjenama, kvalitetom podataka i, u krajnjoj liniji, jednom verzijom istine koju DWH oduvijek obećava. Brojna iskustva koja su s vremenom postala dio projektne BI metodologije u direktnom pristupu rada korisnika s PowerPivotom nisu zapravo moguća, ili nisu u punoj mjeri primjenjiva kako bi se osigurala konzistencija i kvaliteta izvještajnog sustava.  Ostaje upitno koliko je moguće koristiti kompleksnost BI sustava, legacy podatke, kvalitetu podataka kod takvog pristupa, a o sigurnosti da se i ne govori.

No, što je zapravo PowerPivot? Jedna pojednostavljena definicija bi bila – stare funkcionalnosti pivot tablica gdje sva ona ograničenja koja su nekad postojala zapravo više realno ne postoje. Jedna od važnih funkcionalnosti i vrlo velika razlika u odnosu na prijašnje stanje koju korisnik odmah primjećuje je količina podataka s kojom se vrlo lako radi. Primjer broja redaka prikazan na slici ispod nekad bi podrazumijevao vrlo spor rad, a za PowerPivot rad s ovom količinom podataka ne predstavlja baš nikakav problem.

mm
Jedna od najvažnijih činjenica s kojom korisnik mora biti upoznat jest da je PowerPivot potpuno BESPLATAN dodatak. To znači da će se prije ili kasnije broj ljudi koji se služe tim alatom povećavati zbog velike rasprostranjenosti Excel-a kao analitičkog alata. Ta činjenica po mišljenju autora rezultira vrlo dobrom BI perspektivom za PowerPivot te ima smisla proučiti taj alat i iskoristiti ga što je bolje moguće.









Koje su najvažnije mogućnosti PowerPivot dodatka?

1.  Rad s vrlo velikim setovima podataka. Dosadašnja ograničenja od milijun redaka više ne postoje i ograničenja više nameće hardware nego sam alat. U praksi rad s nekoliko milijuna transakcija nije nikakav problem na bilo kakvom uobičajenom poslovnom računalu.
2.  Kombiniranje podataka iz više izvora, upravo na kontrolerovom računalu. Problemi sa spajanjem baza podataka i kombiniranje s nekoliko Excel tablica, miješanje podataka s više različitih baza više nisu problem za analitičare.
3.  Kreiranje oku privlačnih analitičkih izvještaja i grafova je brže, jednostavnije i lakše te će novi i intuitivni „look & feel“ vrlo vjerojatno postati standard u izvještavanju kakve će i drugi proizvođači (morati) slijediti.
4.  Kreiranje dodatnih kalkulacija nad velikim setovima podataka više nije problem, spori odziv lookup funkcija ili niza sumif funkcija jednostavno se rješava drugačijim modelom podataka i rada. Radi se o formulama sličnim uobičajenim Excel formulama, a koriste se primarno za kreiranje novih izvedenih podataka.
5.  Integracija i objavljivanje izvještaja na SharePoint2010.


Ostali korisni sadržaji:

[VIDEO] PowerPivot - dodatak za Excel

[VIDEO] Višedimenzijski izvještaji u Power Pivot-u

Krešimir Futivić, dipl. ing.

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.