Tableau platforma: već četvrtu godinu na vrhu za izvještavanje
Tableau platforma
Ove godine, Tableau je već četvrtu godinu lider po Gartnerovom istraživanju1. Ako malo proširimo pogled u prošlost vidimo kako se Tableau kretao sigurnim i ujednačenim koracima kroz Gartnerove kvadrante prema „Leades“ kvadrantu. To dokazuje viziju tvrtke koja je u stanju odgovoriti na tržišne zahtjeve i adekvatno pratiti njihove promjene. Kako to izgleda može se najbolje vidjeti kod samog Tableau-a na lokaciji:
https://public.tableau.com/profile/kasper7429#!/vizhome/GartnerBIAnalyticsQuadrant2016/MagicQuadrant
Kroz nekoliko zadnjih godina Tableau se osim kao izvještajna platforma više pokušava profilirati u grupu tzv. data discovery alata. Takvi alati orijentirani su na poslovnog korisnika kao istraživača i kreatora izvještaja te istraživanje nad podacima kao primarni posao, a što obuhvaća ono što se krije iza pojma self service BI. To je značajan odmak od koncepta kakav je BI standardno u većim poduzećima, a možemo to sažeti kao:
poslovni zahtjevi -> IT odjel -> kreiranje dashboarda i izvještaja -> pregled napravljenog
Zašto je taj pomak funkcionalan? Zato jer je put od potrebe do rezultata poprilično reduciran, a istraživanje i interaktivan rad tek tu dobivaju određenu dimenziju koja se gubi radi vremena potrebnog da poslovni korisnik od zahtjeva dođe do samog izvještaja. U većim korporacijama tu se nerijetko radi o tjednima, dokle je u konceptu self service BI-a stvar vlastite sposobnosti rada nekim alatom i čiste dostupnosti izvorišnih podataka (koje ako nemamo dostupne, ionako ne možemo ništa). Što Tableau čini različitim od njegovih konkurenata i gdje se kriju najvažniji uzroci uspjeha te platforme?
Rješenje za rad s podacima u 21. stoljeću
Tableau je da to tako kažemo relativno mlada platforma, posebice u krugu BI alata koji se nalaze u poduzećima u Hrvatskoj. Ali Tableau odlazi i korak dalje i ne želi biti samo još jedan alat za izradu izvještaja, nego mogućnosti i suštinski koncept nadilaze samo puku izradu niza tablica i grafova. Tableau želi spojiti istraživački rad nad podacima sa standardnim BI alatom i konceptom prezentacije podataka u njemu, oslanjajući se prvenstveno na jednostavnost upotrebe i približavanje sofisticiranih statističkih alata običnom korisniku. Kombinacijom niza izvora u vrlo jednostavnom dijelu za modeliranje upita Tableau pruža odgovor na današnje probleme, a tipični su kombiniranje podataka iz ERP-ova, Excela, s Interneta i niza drugih izvora, sve to najčešće za postavljene ad-hoc upite koji trebaju danas i vrlo vjerojatno nikad više. Tableau je alat za istraživanje nad podacima, ali pokušava biti i više pružajući odgovore na upite, da tako kažemo, „zakopane“ u podacima.
Tipični tok rada
Tipični scenarij rada izgleda otprilike ovako… na Internetu se nalaze određeni podaci, na primjer statistički, koji jesu ono što Vama treba, no nažalost nema jednostavnog načina da ih pregledavate kroz vrijeme, odnosno to je uobičajena situacija gdje sve imate „ALI“ …
Nakon što se podaci skinu i presele u Tableau (možda automatski, možda uz nešto „ručnog copy/paste rada“) dolazak do željenog izvještaja koji Vam treba stvar je od nekoliko minuta, ostalo vrijeme će se potrošiti na uljepšavanje i grafičku prezentaciju. Nakon toga rađa se želja da se prikazani podaci povežu s Vašima iz poduzeća ne bi li se vidjeli jeste li bolji od prosjeka, lošiji, i još zanimljivije – pogled na kartu i regionalni raspored informacija … Dodavanje još jednog izvora (npr. ERP podataka) i povezivanje sa navedenim podacima, ne bi trebalo trajati dulje od desetak minuta čak i ako nemate pripremljene podatke kako treba. Nakon toga slijedi ono što bi se trebalo nazvati istraživanje. Podaci se istraže nakon čega se rađa želja da se neke zanimljivosti pronađene tokom istraživanja i prikažu. Tu ulazi pojam storytelling with data za što Tableau opet ima odgovor. Baš ta funkcionalnost, prikaz niz analiza povezanih u smislenu cjelinu … nešto kao PowerPoint za podatke još je jedan adut Tableau-a, a kako to izgleda vidi se na primjeru ispod.
Slika 1. Primjer storytelling opcije u Tableau-u
Za osobe koje imaju iskustva u radu s drugim sličnim alatima krivulja usvajanja specifičnih znanja za rad sa Tableau alatom je vrlo strma i već nakon nekoliko sati korisnik je u stanju napraviti tipične izvještaje. Tokom nekoliko tjedana svaki entuzijastični korisnik Tableau-a, nakon što pregleda nekoliko Youtube primjera biti će u stanju istraživati podatke kombinirajući u izvještaju niz izvora podataka. Cilj prestaje biti naći odgovor na neko pitanje, već se pomiče prema „pronađi pitanje“, pronađi ima li zavisnosti u podacima a ne koja je …
Slika 2. Prikaz potresa i njihovih magnituda
Novi horizonti
Nova pitanja s odgovorima možemo, zapakirane u Tableau datoteke, ili zadržati unutar poduzeća, objavivši ih na lokalni Tableau server kako bi bili dostupni svim autoriziranim osobama u poduzeću ili napraviti javno dostupnima, objavivši ih na Tableau PUBLIC2 server. Spomenuta besplatna opcija (objave na PUPLIC Tableau server) pruža izvrsne mogućnosti svim javnim poduzećima koja neke od svojih podataka moraju objavljivati javno. Podaci su objavljeni, svima dostupni na razini interaktivnosti koja nadilazi većinu WEB aplikacija razvijenih s ciljem prezentacije vlastitih podataka. Osim spomenutog, dostupne analize sa Tablau public servera izvrsno se mogu inkorporirati u vlastite web portale javnih ustanova. Primjer je dan na slici ispod.
Slika 3. Prikaz proračuna općina i gradova u RH - javni podaci
Izuzetno jeftin alat u okviru BI skupa alata
Za većinu poduzeća Tableau je izuzetno jeftina platforma koja za malo ulaganje od svega nekoliko tisuća dolara nudi ne samo izvještajni sustav već platformu za istraživanje podataka, kako onih iz samog poduzeća tako i značajno širi pogled. Kako potrebe rastu, Tableau platforma se lako proširuje. Čak i poduzeća od nekoliko ljudi mogu očekivati značajan povrat na takvo ulaganje a investicije od desetak tisuća eura pružaju već solidnu izvještajnu BI platformu za otprilike desetak korisnika.
mr. sc. Krešimir Futivić, dipl. ing.
Kolumne