24. 08. 2016.
Statističke analize u poslovanju

U sve složenijim uvjetima poslovanja vođenje posla „po osjećaju“ (ili instinktu) već odavno nije dovoljno za stabilno poslovanje ili rast. Poznavanje i vladanje osnovama statističke analize omogućava menadžeru bolji uvid i razumijevanje stanja i procesa na tržištima na kojima djeluje, kao i u poslovanja vlastitog ili ostalih poduzeća koja djeluju u istoj okolini.

Unatoč poplavi dostupnih podataka, donošenje odluka u poslovanju nije lakše nego prije. Za razumijevanje i komuniciranje onoga što podaci govore potrebna je osnovna statistička pismenost, a često i nešto više od toga. Iz tog razloga, svi visokoškolski programi ekonomije ili poslovne ekonomije imaju u sebi predmet Poslovna statistika (Business statistics). Sadržaj tih predmeta na različitim učilištima može varirati po opsegu obuhvaćenih metoda. Zajedničko im je da obrađuju statističke metode i alate nastale iz stvarnih ljudskih potreba da opišu neke pojave u ekonomiji ili poslovanju, odnosno da riješe određene probleme. Te metode, alati i pojmovi većinom su nastajali od sredine 19. stoljeća, kao popratna pojava industrijske revolucije, masovne proizvodnje i trgovine.

Primjena metoda poslovne statistike za menadžera je uvijek vezana za donošenje neke odluke. Drugim riječima, krajnji cilj svake statističke analize je doprinos donošenju što bolje odluke. U želji da donese što bolju odluku o nečemu, menadžer će prikupiti sve relevantne informacije do kojih može doći uz razuman napor. Informacije mogu biti sadržane u dostupnim podacima, ali menadžeru postaju „vidljive“ i jasne tek nakon provedene statističke analize.

Neka od područja u kojima su metode statističke analize od pomoći su:

  • Upravljanje učinkom zaposlenika – menadžer prikuplja podatke o produktivnosti zasposenika (iskazanoj kroz primjerice postotak obavljenih zadaća, broj proizvedenih proizvoda i sl.), analizira ih postavlja očekivanja odnosno donosi odluke o nagrađivanju.
Statističke analize u poslovanju
Slika 1:  Analiza plaća po odjelima – „Box-plot“ prikaz

 

  • Istraživanje tržišta – statističkom analizom reprezentativne grupe kupaca ili klijenata može se dobiti dovoljno precizna slika tržišta uz razmjerno male troškove. Ovakvo istraživanje, primjerice, može biti usmjereno na provjeru opravdanosti troška razvoja novog proizvoda ili otkrivanje poželjnih karakteristika koje bi novi proizvod trebao imati.
  • Segmentacija kupaca u klastere – kao oblik marketinškog istraživanja u kojemu se kupci svrstavaju u grupe s obzirom na više varijabli (osobina). Grupu čine kupci sličnih osobina kojima se onda ciljano na prikladan način pristupa u promociji.
Statističke analize u poslovanju
Slika 2:  Segmentacija kupaca prema starosnoj dobi i primanjima

 

  • Analiza učinka promotivne kampanje – regresijskom analizom ili drugim metodama provjerava se jesu li promotivna ulaganja bila učinkovita i u konačnici isplativa.
  • Kontrola kvalitete – provjera kvalitete proizvoda ili proizvodnog procesa na uzorku. Cilj je održavanje zadane kvalitete isporučenih proizvoda ili usluga.
  • Predviđanje analizom trendova – predviđanje budućeg kretanja neke pojave na temelju dosadašnjih kretanja njenih vrijednosti, s ciljem donošenja boljih odluka.
  • Analiza rizičnosti poduhvata (ulaganja) – metodama koje uključuju rad sa slučajnim varijablama (npr. Monte Carlo simulacija) provjerava se stupanj rizičnosti neke investicije, ali određuju i ključne komponente rizika stvarajući time bolju podlogu za donošenje odluke.
Statističke analize u poslovanju
Slika 3:  Razdioba slučajne varijable „Dobit“ kao rezultat Monte Carlo simulacije

 

Ovladavanjem i ispravnim korištenjem menadžerskih statističkih alata, uz pretpostavku dostupnosti pouzdanih i konzistentnih podataka, menadžer može potvrditi ili opovrgnuti neke svoje pretpostavke. Ovakva vrsta provjere može biti posebno važna ako se radi o riskantnom potezu za poduzeće, ako postoje različita mišljenja, ili ako se želi spriječiti građenje strategije na nepotvrđenim pretpostavkama. Menadžer koji vlada potrebnim statističkim znanjima može se s većim stupnjem pouzdanosti nositi s odlukama koje uključuju neizvjesnost, osiguravajući tako stabilno vodstvo i povjerenje zaposlenika.

Kao potvrdu univerzalne potrebe za statističkim analizama u poslovanju možemo navesti činjenicu da je Microsoft u vrlo rasprostranjeni i svestrani MS Excel ugradio brojne mogućnosti analiziranja podataka. Radi se o velikom broju ugrađenih statističkih funkcija, ali i automatiziranih alata za tipične i često korištene statističke analize. Kako je MS Excel vrlo dostupan alat, za menadžere koji imaju posla s brojnim podacima, uputno je upoznati se s njegovim mogućnostima u analizi podataka.

Joško Meter, dipl. ing.

Ako želite saznati više prijavite se na edukaciju "Napredna statistička analiza u Excel-u" koja će se održati 01.09.2020. na adresi Martićeva 73/1, u Zagrebu.

Prijavnicu možete pronaći na : https://www.poslovnaucinkovitost.hr/aktualne-edukacije/cijena/napredna-statisticka-analiza-u-excel-u1

 
Da li vam se svidio stručni tekst?
Prijavite se za redovito primanje obavijesti iz kontrolinga, financija i menadžmenta.