Kontroling u telekomunikacijama
U vrijeme tehnološke ekspanzije koja je svakim danom sve brža, svjedoci smo gospodarske stagnacije ali i pojačane konkurencije koja se kontinuirano razvija u protekla dva do tri desetljeća. To je posebno vidljivo kod telekom operatera. Jačanjem konkurencije za svakog telekom operatera javljaju se specifični problemi i pitanja vezana uz unapređenje poslovanja. Zadržavanje ili jačanje pozicije na tržištu ovisi o pravovremenom prepoznavanju uskih grla u poslovanju i „čitanju“ poteza konkurencije. Kada su ove stvari pravovremeno identificirane, vrlo često je potrebno bez odgađanja poduzimati određene mjere ili korake.
Samo neka od pitanja koja se javljaju u današnje vrijeme a koja su rezultat pojačane konkurencije i gospodarske stagnacije glase:
- Je li moguće ostvariti zadane ciljeve?
- U kojim rokovima?
- Što je sve potrebno za ostvarenje ciljeva? Koliko to košta?
- Mora li se mijenjati strategija? U kojem smjeru?
Ovisno o veličini pojedinog poslovnog subjekta, odgovor se krije u ustroju i jačanju službe kontrolinga koji u zadnje vrijeme postaje značajan funkcijski i organizacijski segment poslovanja u svim industrijama.
Bez obzira o kojem pružatelju usluga se radi, pokretne ili nepokretne mreže, odnosno internet providera, važno je znati procijeniti isplativost svake pojedine investicije ili akvizicije, te odrediti rokove u kojima će ista postati profitabilna. Da bi se ovo ostvarilo, specijalisti za kontroling trebali bi znati prepoznati uska grla i neiskorištene resourse, te biti u mogućnosti iz financijskih izvještaja i dobivenih podataka, koristeći svoja znanja i poznavajući tržište telekomunikacija, dati preporuke o unapređenju poslovanja.
Kontroling u telekomunikacijama je specifičan jer se uvijek nalazi na nekakvoj intersekciji različitih pogleda. Tako, na primjer, kontroling unutar kompanije ovisi o mnogobrojnim odjelima od koji svaki ima svoje ciljeve. Vezano uz okruženje, osobe iz kontrolinga moraju razumijeti zakonsku regulativu te odnose na tržištu. Pored toga, kontroling je veza prema vlasnicima, revizorima i klijentima. Zbog toga, kontroling je svojevrsni balans svih različitosti ali i informator o eksternim zbivanjima.
Kvalitetan kontroling je potreban jer činjenice pokazuju da su strateški ciljevi u pravilu financijske prirode, ali financijski rezultati mogu biti proizvod sreće ili nesreće u poslovanju. Stoga je nužno obratiti pozornost na cjelokupno okruženje, zbivanja unutar kompanije, i na kraju razumijeti da li je sreća odigrala ulogu u „kreiranju“ financijskih izvještaja. Sreća nije loša u poslovanju, ali ne može se dovijeka o njoj ovisiti a ponekad ju je potrebno i izazvati pravovremenom reakcijom na zbivanja, te zaokretom od zadanih ciljeva koji su možda nerealno postavljeni ili identifikacijom drugačijeg puta od inicijalnog.
U telekomunikcaijama, svi segmenti poslovanja su predmet promatranja kontrolinga, a proces odvijanja kontrolinga se može definirati kroz sljedeća 4 koraka:
- definiranje planskih veličina i standarda tržišta
- identificiranje ostvarenih rezultata
- usporedba standardnih, planskih i ostvarenih rezultata
- prijedlog rješenja za eliminiranje odstupanja i vraćanje na zacrtanu putanju, odnosno unapređenje rezultata
S obzirom da je za donošenje odluka odgovoran isključivo menadžment, ključne su informacije koje dobiva od kontrolinga, jer je kontroling svojevrstan filter informacija prema manadžmentu. Kontroling obuhvaća koordinaciju, planiranje, informiranje, analizu i kontrolu svih resursa radi ostvarivanja ciljeva, te je na taj način kontroling efikasan koncept upravljanja poslovnim rezultatom.
Emir Ždralović, dipl. ing. matematike
Ako želite znati više prijavite se za dvodnevnu radionicu: "Kontroling u telekomunikacijama".
Kolumne